Stāstu stāstīšana

Stāstu veidošana, stāstīšana un pasniegšana ir ikvienas profesijas veids, kā piesaistīt sev apmeklētājus, sākot no visiem medijiem, līdz reklāmdevējiem un pat filmām žurnāliem, visos šajos vienumos tiek izmantota stāstu veidošana, lai piesaistītu cilvēkus un noturētu viņu uzmanību. Mūsdienās stāsti tiek izmantoti pilnīgi visā sākot no cilvēku mikroblogiem (Twitter, Facebook Feed) un īstajiem Blogiem, līdz reklāmām, mārketinga kampaņām, multfilmām, Filmām, radio, televīzija, sports un pat mūzika. Ja kādreiz varējām iedomāties mūziku bez videoklipa, tad tagad video ir tas, kas pastiprina mākslinieka veidoto stāstu un to daudz spēcīgāk pasniedz skatītājiem.

Filmas

Viens no vispazīstamākajiem stāstu veidiem, kas mūsdienās ir vispieprasītākais ir filmas un visi kino materiāli. Filmas tiek veidotas visdažādākajos žanros sākot no komēdijām, dokumentālajām, mākslas, trilleriem utt. Visām filmām kopīgs ir šis stāsts, kuru filmas veidotājs vēlas pasniegt saviem skatītājiem, un ko viņš mēģina pavēstīt gan ar vizuālajiem materiāliem, gan ar audio materiāliem (dialogiem,sarunām, mūziku utt). Mūsdienās filmas tiek veidotas ar milzīgi lieliem budžetiem, kur šī nauda tiek tērēta, lai atrastu vislabākos aktierus, vislabāko stāstu, labāko tehniku un tehnoloģijas un beigu beigās izveidotu vis-izteiksmīgāko stāstu, kas piesaistītu cilvēku uzmanību. Protams, šādas lielas investīcijas ļauj režisoriem veidot vislabākās filmas ar visjaunāko tehnoloģiju, bet parasti no investoru puses ir liels spiediens, ka filmai noteikti ir jāizdodas un tāpēc tā nereti tiek veidota nevis, lai labi pasniegtu domu, bet gan lai tikai piesaistītu uzmanību un cilvēkus. Tāpēc arī tik daudz filmas ir ar asa sižeta fragmentiem, mīlestību un citām emocijas izrietošām ainām un darbībām, lai cilvēki justu līdzi šīm filmām un nebūtu tajās vīlušies. Lai gan emocijas ir labs, tomēr filmu veidotājiem nevajag aizmirst, ka filmai ir jāsasniedz kād noteikts mērķis vai nu tas ir kādas informācijas pasniegšana visiem saprotamā veidolā, vai arī kāda jautājuma pasniegšana no dažādām pusēm, vai vienkārši izklaidēt cilvēkus ar jokiem un citām darbībām. Manuprāt, labākas filmas ir tās, kad gan cilvēkus piesaista ar stāstu un emocijām, gan arī pasniedz kādu sabiedrībā sasāpējušos jautājumu vai vienkārši izskaidro vienkārši kādu grūtu informāciju, bet tās filmas, kuras tiek veidotas tikai ēļ naudas uzreiz ir redzamas, jo to stāsts nereti ir vienmuļš un tam nav satura.

Reklāmas & mārketings

Nākamais stāstu veids ir tas, ko izmanto lai pārdotu un pārliecinātu cilvēkus pirkt kādu produktu vai preci un pakalpojumu. Šie stāsta veidi ir mums visiem tā zināmās reklāmas, kas tiek speciāli veidotas, lai pārdotu. Mārketinga stāsti tiek iesaistīti jau sen un cilvēki vienmēr ir mēģinājuši pasniegt saviem pircējiem reklāmas tā, lai tās ieinteresētu pēc iespējas vairāk cilvēku, bet tā nopietni šīm lietām mārketinga speciālisti pievēršas tikai dažus gadu desmitus. Runājot par produktiem un to prezentēšanu vislabāk prātā nāk Stīvs Džobs ar Apple kompāniju, kas ir zināma, kā mārketinga kompānija nevis produktu un Džobs pats, kā labākais produktu reklamētājs pasaulē. Apple uzņēmuma ikgadējās prezentācijas ir visgaidītākie pasākumi tehnoloģiju industrijā un miljoniem cilvēku skatās šos pasākumus. Padomājot no malas, kā gan ir iespējams pasniegt stundu ilgu prezentāciju par vienu vai diviem produktiem tā īsti nav skaidrs, bet, piemēram, Džobs spēja vairāk kā stundu runāt par Apple iPhone produktu, kad tas tika pirmo reizi prezentēts pasaulei. Šinī prezentācijā bija viss, sākot no pagātnes, no nākotnes, no salīdzinājumiem, no demonstrācijas, no iespēju izrādīšanas un pat tehnikas kļūmes, kas visticamāk, ka bija tā paredzētas. Džobs spēja cilvēkos izveidot šo emocionālo saikni ar Apple produktiem un viņš savas prezentācijas papildināja ar dažādiem stāstiem un tās mēģināja desmitiem ja ne simtiem reižu, lai noslīpētu līdz tās bija teju ideālas

Stāsta formas

Jebkuram stāstam ir jābūt vairākām formām un iekļautiem elementiem sākot no skaidra sākuma, vidusdaļas nobeiguma līdz kulminācijai, pretstatiem, uzskaitei un dažādām citām lietām. Jebkuram stāstam ir jābūt pasniegtam tā, lai cilvēks pirms šī stāsta galvenās informācijas saņemšanas būtu jau emocionāli iesaistīts konkrētā prāta stāvoklī un šo informāciju varētu labāk nodot. Viena lieta, kas arī ir jāpiemin ir kontekst un tas, ka vienkārši pateikts teikums būs par maz, lai izstāstītu visu galveno domu un ir vajadzīga informācija, kas šo galveno domu papildinātu un dotu lielāku skaidrību par to, kā šī doma iederas pārējā pasaulē.

Stāstu stāstīšana ir grūts process un to var iemācīties tikai un vienīgi mēģinot, testējot, izgāžoties un vēlreiz mēģinot. Neviens no mums nepiedzimst, kā labs stāstu veidotājs, bet šo prasmi var iemācīties ar ilgu un mokošu darbu un ne par velti pasaules klases mākslinieki, rakstnieki un autori savus labākos darbus sāk veidot tikai pēc daudzu gadu sliktas rakstīšanas, kas viņiem ļāva saprast, kas strādā un kas nestrādā. Protams ir iespējams mācīties no pagātnes un no citiem māksliniekiem, bet pat šeit bez mēģinājumiem un testēšanas nebūs iespējams tā kārtīgi neko panākt.

You may also like...